Jaarverslag 2011

 

 

De eenzame fietser

FIETSERSBOND

AFDELING LEUSDEN

 DE FIETSERSBOND KOMT OP VOOR DE BELANGEN VAN FIETSERS EN ZET ZICH IN VOOR MEER EN BETERE VOORZIENINGEN VOOR FIETSERS

 

 

VOORWOORD

Dit jaarverslag staat vanzelfsprekend in het teken van de beslissing van de gemeente Leusden om het fietspad langs de Asschatterweg aan te leggen.

Dat hadden we aan het eind van het vorige verslag jaar niet voorzien.

We zijn er dan ook bijzonder mee ingenomen dat de aanleg van de eerste fase binnenkort begint. Dank zij het regelmatige en goed verlopend overleg met de gemeente konden we onze inbreng leveren wat betreft de uitvoering ervan.

Dit jaarverslag maakt duidelijk dat ook over andere actuele ontwikkelingen werd overlegd en ingesproken. In het algemeen is dat naar ons gevoel goed verlopen, maar bij het oude dossier van de doorgaande fietsroute door de Biezenkamp heeft onze betrokkenheid niet kunnen leiden tot zekerheid over het voortbestaan van een goede comfortabele oost-west verbinding. We merken dat de intenties hiertoe  duidelijk aanwezig zijn, maar de letter van het bestemmingsplan is niet helder.

Het werk van de afdeling wordt nog steeds gedaan door een kleine werkgroep.

Dit beperkt natuurlijk onze activiteiten en geeft veel belasting. Zo combineert Piet van Nimwegen het secretariaat en het penningmeesterschap. De website was nog langdurig in ruste en bepaald niet actueel. Toch kan een goede website de betrokkenheid van minder actieve leden en sympathisanten bevorderen.

Door de komst of beter terugkeer van Jan Luteijn in de werkgroep werd de actualisering voortvarend aangepakt. Omdat gelijktijdig ook de landelijke website nog beter is geworden, verwachten we in de toekomst steeds meer gebruik te maken van dit medium.

In het volgende thematische verhaal ziet de lezer gedetailleerd welke activiteiten, plus- en minpunten zijn gepasseerd.  Daar werd een flinke inspanning voor geleverd. Dat willen we graag blijven doen en liefst met nog wat meer fietsers.

DE WERKGROEP

De werkgroep van de Fietsersbond, afdeling Leusden, bestond in 2011 uit:

  •                Wim Blijleven,
  •                Hans Bolte,
  •                Richard van Klooster
  •                Piet van Nimwegen       secretaris/penningmeester
  •                Ronald Polak                 voorzitter
  •                Ageeth Potter
  •                Richard Serpenti

In 2011 kwam Jan Luteijn, oud-secretaris van de werkgroep, de afdeling versterken. Jan was voor werkzaamheden een tijd in het buitenland geweest maar bij terugkeer heeft hij zich weer aangemeld als lid van de werkgroep. Hij zal zich onder andere met de website van de afdeling bezighouden.

De werkgroep kwam in 2010 vier maal bijeen.

Tussendoor vond veel telefonisch overleg en uitwisseling van gegevens per mail plaats.

Daarnaast is er tussen de voorzitter en secretaris een overleg geweest met vertegenwoordigers van het VAC (adviesorgaan voor de woningbouw en woonomgeving) en CML (Comité Milieuzorg Leusden).

Overleg met de gemeente wordt verzorgd door Hans Bolte en Ronald Polak. Afhankelijk van het onderwerp kan de samenstelling wijzigen.

Trekkers van activiteiten zijn Richard Serpenti en Wim Blijleven.

In 2011 heeft Piet van Nimwegen bij de landelijk Fietsersbond met succes de opleiding tot Fietsdocent afgerond.

DE WEBSITE

In 2010 is Ronald Polak begonnen de site, die jaren niet was aangepast, stapsgewijs bij te werken. Dit is nu voortvarend aangepakt door Jan Luteijn. Hij hoopt op medewerking van de leden om de site zoveel mogelijk bij te houden en van nieuwe informatie te voorzien.

De landelijk Fietsersbond heeft de aanpassing van haar site in 2011 afgerond en wil in 2012 beginnen om wat de site betreft meer met de afdelingen te gaan samenwerken.  De bond houdt hierover informatieavonden. Jan zal deze bezoeken, zodat wij verwachten dat onze website in de nabije toekomst nog meer informatie zal verschaffen.

De site is bereikbaar onder www.fietsersbond.nl/leusden of via de site van de Fietsersbond (www.fietsersbond.nl) onder afdelingen.

ACTIVITEITEN

De Fietsersbond heeft dit jaar meegedaan aan de actie “Met belgerinkel naar de Winkel” van de gemeente en winkeliersvereniging De Hamershof. Vrijwilligers van de Fietsersbond hebben in een stand gestaan op de verenigingsdag.

De trekkers van deze actie namens de Fietsersbond, Richard Serpenti en Wim Blijleven, zijn tevreden over het verloop van de actie en zijn bereid, met de opgedane ervaringen meerdere acties op te zetten.

De overige werkzaamheden bestonden uit het volgen en reageren op gemeentelijke plannen en besluiten en eigen onderzoek naar verbeteringen voor fietsers en fietsen in Leusden.

GEMEENTE

Over lopende zaken wordt overlegd met de beleidsmedewerkers verkeer van de gemeente, de heren Izaak Boone en Ben Wassink. Afgesproken is dat er in principe  twee maal per jaar een overleg plaatsvindt. Het overleg heeft op verzoek van de Fietsersbond wel een formelere status gekregen, Zo ontvangt de wethouder verantwoordelijk voor verkeer een verslag van het overleg. Indien hiertoe aanleiding bestaat neemt hij onderwerpen mee naar het collegeoverleg, Ook kan de Fietsersbond als zij er met de ambtenaren niet uitkomen een onderhoud met de wethouder aanvragen.

Verder neemt de Fietsersbond bij kleine situaties, denk aan plots ontstane gaten in het wegdek, direct contact op met wijkbeheer van de gemeente.

VAC en CML 

Er heeft een overleg met het VAC en het CML plaatsgevonden.

Deze instanties hebben ieder een eigen invalshoek maar wel overlappingen met de Fietsersbond.

Zo houdt het VAC zich bezig met de woningbouw en woonomgeving en daar horen bijvoorbeeld bij woningen ook fietsenbergingen bij. Het VAC zit bij de gemeente in diverse projectgroepen voor nieuwbouw en kan daardoor snel op de plannen van de gemeente reageren.

Het CML heeft een afdeling langzaam verkeer en daar valt de fietser ook onder. 

Afgesproken is dat de organisaties, waar nodig en mogelijk, elkaar zullen helpen/ondersteunen. Zo houden we elkaar op de hoogte van de acties die we houden waar de fiets een rol bij kan spelen. 

KRUISING BURG. V.D. POSTLAAN / COHENSTEEG/KOOIKERSGRACHT

Bij de gemeente werd aandacht gevraagd voor dit kruispunt. Hoewel het niet snel gebeuren zou mochten auto’s hier de Cohensteeg en het fietspad langs de Kooikersgracht in rijden. Maar bromfietsen, die ook niet op de Cohensteeg mogen rijden, konden en reden hier gewoon in zonder een verbodsbord tegen te komen.

Verkeersjuridisch was de situatie hier zeer slecht geregeld. Inmiddels heeft de gemeente enige aanpassingen gedaan maar ideaal is de situatie nog niet.

ASSCHATTERWEG

In 2010 is veel tijd gestoken in de besluitvorming van de raad om van de Asschatterweg een veilige fietsverbinding tussen Achterveld en Leusden te maken. In 2011 besloot de raad tot de aanleg van een vrij liggend fietspad ten aan de zuidkant van de Asschatterweg.

Eind 2011 hebben wij met de gemeente overleg gehad over het deel van het fietspad vanaf de nieuwe fietsbrug over het Valleikanaal tot en met de aansluiting op het bestaande fietspadennet in de bebouwde kom van Leusden. Omdat op termijn grote werkzaamheden uitgevoerd worden waar nu nog de Bongerd school staat (een nieuwe MFC), zal het fietsverkeer in de bebouwde kom toch weer naar de noordkant van de Asschatterweg moeten. Wij delen de mening van de gemeente dat het dan maar direct uitgevoerd moet worden. De oversteek binnen de bebouwde kom ziet er naar onze mening goed uit. De gemeente is voornemens het stuk fietspad vanuit de bebouwde kom van Leusden tot de Laapeerseweg in 2012 aan te leggen. Begin 2012 wordt het overleg hierover voortgezet, waarbij de aansluiting van de Kanaalweg op de Asschatterweg en de oversteek van de fietsers op de Asschatterweg en Laapeerseweg naar het nieuwe fietspad besproken zullen worden.

Maar niet alleen het nieuwe fietspad langs de Asschatterweg had onze aandacht.

Eind 2010 hebben wij aandacht gevraagd voor de slechte toestand van het bestaande fietspad langs de Asschatterweg tussen Hondsdraf en Middenweg. Na een herinnering onzerzijds zegde het college ons in juni 2011 schriftelijk toe dat het nu binnenkort zou worden aangepast. Maar ondanks deze toezegging is er in 2011 niets aan gedaan.

Ook de sleuven die zonder overleg en of mededeling onder de Asschatterweg werden gegraven voor de aanleg van het glasvezelnet verpestten veel fietsplezier. Ondanks het feit dat de situatie is verbeterd is het nooit meer als vanouds geworden. En daar kwam later de faunapassage ter hoogte van De Schans nog eens bij.

Uiterst teleurstellend is het gat in de fiets suggestiestrook ter hoogte van de Zandbrinkermolen. Dat hier door de nutsbedrijven gegraven moest worden nemen we voor kennisgeving aan. Maar dat de gemeente als wegbeheerder akkoord is gegaan hoe het is achtergelaten in voor ons onbegrijpelijk. Al eerder hebben wij de gemeente verzocht in dit soort situaties na een paar maanden een tweede oplevering te eisen. Tot op heden zonder resultaat.

Voor fietsers heeft de Asschatterweg in korte tijd veel van zijn glans verloren.

TABAKSTEEG

Het voormalige fietspad Tabaksteeg is ondanks de bestemming langzaam verkeer en dus fietspad niet als fietspad aangelegd. Voor een deel is dit pad toch toegankelijk voor auto’s. Dit kan niet meer worden teruggedraaid. Met de gemeente is afgesproken het gebruik na een jaar te evalueren. Doordat de bouw van Tabaksteeg, zeker ter hoogte van dit pad, nog niet is voltooid heeft de evaluatie nog niet plaatsgevonden.

Er bereiken ons geen berichten dat hier nu door parkeren gevaarlijke situaties ontstaan. Ook eigen onderzoek heeft dit niet aangetoond.

Daarnaast is er een onderzoek geweest naar de bereikbaarheid van Antares voor fietsers en het gebruik van de fietsenstalling en de fietsenrekken in het gebouw door de scholieren.

Naar aanleiding hiervan is de gemeente verzocht bij een aantal verkeersborden met “doodlopende weg” een onderbord “uitgezonderd voor fietsers” te plaatsen.

Tijdens onze bezoeken bleek dat de fietsenstalling door 100% van de scholieren wordt gebruikt. Er stonden geen fietsen rond het gebouw. Een mooi resultaat.

Daar staat tegenover dat zeker 50% van de scholieren de fietsenrekken (één soort) in de fietsenstalling niet gebruikt. Duidelijk is dat bij de aanschaf van de fietsenrekken geen rekening is gehouden met het type fietsen van de hedendaagse jeugd.

De eigenaar van de fietsenrekken krijgt nog een brief over het gebruik. Een afschrift van deze brief zal naar het overkoepelend schoolbestuur gaan.

De gesignaleerde problemen met het verkeerslicht voor fietsers op de kruising Groene Zoom/Ben Ponlaan zijn bij de gemeente gemeld.

DE BIEZENKAMP

Begin 2011 hebben we overleg gehad met de gemeente over onze wensen binnen het bestemmingsplan Biezenkamp voor fietsers en fietsvoorzieningen.

Ons vertrekpunt was dat er in de Biezenkamp drie soorten fietsers zijn.

Fietsers die zo snel mogelijk van oost naar west (vv) door Leusden willen (de hoofdfietsroute).

Fietsers die voor wonen, werk of boodschappen in het gebied moeten zijn en ten slotte de schoolkinderen die met de fiets naar en van school komen.

Daarnaast vinden we het vanzelfsprekend dat de gemeente net zo goed zorgt voor de fietsers die in het gebied wonen of het bezoeken als voor automobilisten. Voorzieningen moeten voor beide categorieën behoren en in gelijke mate aandacht van de gemeente krijgen.

In 2011 werd het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd.

De punten die wij met de gemeente hadden besproken zagen wij niet terug in het bestemmingsplan. Het huidige fietspad, in de voorrang, zou verdwijnen en worden vervangen door een deels nieuw fietspad. Maar de fietser zou op parkeerplaatsen ook stukken van het traject moeten delen met auto’s. En dan ook nog met automobilisten die in twee zijden naar een parkeerplaats zoeken. Ook komen fietsers direct achter geparkeerde auto’s langs, die achteruit de weg opmoeten of met het winkelwagentje achter de auto staan daar waar de fietser langs komt.

Dit alles is voor ons des te schrijnender nu wij in 2005 de raad al hebben geschreven dat dit de gevolgen zouden zijn als zij het Masterplan zouden vaststellen zoals dat toen voorlag.

Maar ook in 2011 geeft het plan ons na 7 jaar nog steeds geen zekerheid hoe de fietsvoorzieningen eruit komen te zien, omdat het bij het bestemmingsplan gevoegde inrichtingsplan, anders dan toegezegd, geen rechtskracht heeft.

Verder zijn er naar onze mening te weinig parkeerplaatsen hetgeen de veiligheid van de fietser niet ten goede komt. Bij appartementsgebouwen wordt een parkeergarage onder het gebouw aangelegd maar een eenvoudige fietsenstalling bij de ingang is niet mogelijk.

Wij hebben tegen het plan zienswijzen bij de raad ingediend. Het college heeft onze zienswijzen geanonimiseerd beschreven en beantwoord in plaats van onze brief aan de raad in zijn geheel aan de raad voor te leggen. Onze zienswijzen zijn door de raad ter zijde geschoven. De wijze waarop met onze zienswijze is omgegaan geeft ons het gevoel dat niet serieus naar de zienswijzen is gekeken.

Wij beraden ons nog of wij tegen het vastgestelde bestemmingsplan beroep bij de Raad van State zullen indienen.

HAMERSVELDSEWEG

In de noord-zuid verbinding via de Hamersveldseweg is het in 2011 stil geweest.

Voor ons was er geen aanleiding hier iets te ondernemen. We blijven de ontwikkelingen wel volgen.

GESTARTE  ACTIVITEITEN

In 2011 is de Fietsersbond begonnen met een onderzoek naar de bereikbaarheid en de functie van het fietspad langs het Valleikanaal.

Door de vele wisselingen in de wegenverkeerswetgeving kan de vraag gesteld worden of de bereikbaarheid en het gebruik nog wel is zoals het bedoeld was.

Fietsers hebben nu te maken met een onverplicht fietspad, verplicht fietspad, fiets-/bromfietspad, fietsstraat, fietsstrook en (fiets-)suggestiestrook. En op ieder pad kunnen zij andere medeweggebruikers tegenkomen. Denk aan snorfietsen, bromfietsen, scootmobiels, brommobiels, enz.

Ook het voorrang van rechts speelt een rol.

We gaan er van uit dit in 2012 af te ronden en aan te bieden aan de gemeente.

 

VERKEERSLICHTEN

Ook is de Fietsersbond een onderzoek gestart naar het gelijktijdig oversteken door voetgangers en fietsers bij stoplichten en het twee keer wachten als een bocht gemaakt wordt van 90 graden.

Dit onderzoek zal in 2012 worden afgerond.

Situatie verkeerslichten leusden

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *