FIETSERSBOND
AFDELING LEUSDEN
DE FIETSERSBOND KOMT OP VOOR DE BELANGEN VAN FIETSERS EN ZET ZICH IN VOOR MEER EN BETERE VOORZIENINGEN VOOR FIETSERS
VOORWOORD
Opnieuw presenteert de afdeling Leusden van de Fietsersbond een overzicht van wat de fietsers vooral lokaal heeft bezig gehouden.
Een jaarverslag is alleen al nuttig om voor de afdeling vast te leggen wat de Fietsersbond heeft gedaan.
Maar het is ook meer dan een plichtpleging voor intern gebruik.
Naar buiten toe en vooral naar de Leusdense samenleving en haar bestuurders is het een uitgelezen moment om te verwoorden hoe wij de situatie voor fietsers in Leusden ervaren.
Wat dat betreft vermeldt ons verslag ook nu weer een aantal positieve ontwikkelingen en verwachtingen. Maar daarnaast constateren we, dat ambtelijke en bestuurlijke molens van tijd tot tijd wel wat meer aangeblazen mogen worden.
Daar wijzen we met nadruk op nu de samenleving naar de mening van velen voorop staat. We rekenen erop dat de verbeterpunten die wij opmerken aandacht krijgen.
Binnen de afdeling is door een kleine werkgroep efficiënt gewerkt.
We werden geraakt door het bericht van overlijden van twee leden van het eerste uur. We herdenken Betty Dirks en Joop van Opijnen ook in dit jaarverslag.
De lokale website werd up-to-date gemaakt. We gaan ervan uit dat deze steeds vaker gebruikt zal worden door wie op zoek is naar informatie over fietsen in Leusden en alles wat daarmee samenhangt.
Het verslag over 2012 is ook een moment om al vooruit te kijken. Daarom kondigen we alvast een informatieavond over e-bikes op 25 maart aan.
DE WERKGROEP
De werkgroep van de Fietsersbond, afdeling Leusden, bestond in 2012 uit:
- Wim Blijleven,
- Hans Bolte,
- Richard van Klooster
- Jan Luteijn webmaster
- Piet van Nimwegen secretaris/penningmeester
- Ronald Polak voorzitter
- Ageeth Potter
- Richard Serpenti verliet de werkgroep in de loop van het jaar
- Koen van Velzen kwam de werkgroep in de loop van het jaar versterken
De werkgroep kwam in 2012 6 maal bijeen.
Het aantal leden van de Fietsersbond in Leusden bedraagt 112.
Uitnodigingen en verslagen worden aan degenen gezonden die hun e-mailadres hebben bekend gemaakt
Overleg met de gemeente wordt verzorgd door Hans Bolte en Ronald Polak. Afhankelijk van het onderwerp kan de samenstelling wijzigen.
Namens de werkgroep zit Piet van Nimwegen in de klankbordgroep van Rijkswaterstaat die de aanpassing van Knooppunt Hoevelaken voorbereidt.
IN MEMORIAM
BETTY DIRKS
Eind januari ontvingen wij het bericht dat Betty Dirks, op de leeftijd van 69 jaar, was overleden. Ondanks het feit dat wij op de hoogte waren met de ziekte van Betty kwam het bericht onverwacht.
Betty was een van de medeoprichters van de Leusdense afdeling van de Fietsersbond in 1992 en heeft tot en met 2010 diverse functies binnen de werkgroep vervuld. Gedurende 18 jaar was zij het gezicht van de Fietsersbond in Leusden. Dat de gemeente nu de Fietsersbond als gesprekspartner en deskundige erkend is vooral aan haar te danken.
Naast de Fietsersbond was zij actief in diverse andere organisaties zoals vrouwen voor vrede, het vrouwen ontmoetingscentrum, enz. enz.
Onder grote belangstelling, waaronder de gehele werkgroep, is afscheid van haar genomen. Ook de landelijke Fietsersbond toonde haar medeleven.
De afdeling heeft de gemeente verzocht Betty, middels haar naamgeving aan een fietspad, blijvend te herdenken.
JOOP VAN OPIJNEN
Nog geen maand later kregen wij bericht dat Joop van Opijnen, op de leeftijd van 76 jaar, was overleden. Joop was jarenlang lid van de werkgroep en was tot 2010 penningmeester van de Leusdense afdeling.
Naast het spelen van muziek en kaarten was fietsen een grote hobby van Joop.
Hij was een fietser in de breedste zin van het woord. Zo was hij, naast zijn werk voor de fietsersbond, een van de initiatiefnemers van de Leusdense toerclub (TTL) en zette hij zowel in Nederland als in het buitenland langeafstandsfietsroutes uit en controleerde hij deze.
Ook bij de afscheidsdienst van Joop waren leden van de werkgroep aanwezig.
DE WEBSITE
De landelijke Fietsersbond heeft de aanpassing van haar nieuwe website in 2011 afgerond en is in 2012 begonnen om wat de site betreft meer met de afdelingen te gaan samenwerken. Jan Luteijn zorgde voor een aanpassing van onze website bij de landelijke site en daarmede werd onze afdeling een van de eerste in de mooie nieuwe stijl.
De website is niet alleen geheel nieuw opgezet maar wordt door Jan ook continu bijgewerkt.
De agenda’s en verslagen van de werkgroepvergaderingen, de jaarverslagen, de activiteiten, enz. staan erop.
De site is bereikbaar onder: fietsersbond.leusden.nl (zonder www) of www.fietsersbond.nl/leusden .
VAC en CML
Met het VAC, en CML zijn afspraken gemaakt om de vergaderingen van elkaar te bezoeken als dit nodig wordt geacht.
Gezamenlijk hebben we de gemeente (college en raad) verzocht iets te doen aan fietsvoorzieningen bij appartementen, in woonwijken en bij bedrijfsgebouwen.
Dit om de aanschaf en het gebruik van de fiets, zeker in de bebouwde kom, te stimuleren.
De verzoeken zijn op 31 mei 2012 verzonden. Tot op heden hebben wij van het college noch van de raad antwoord ontvangen. Op 16 december 2012 hebben wij de burgemeester als voorzitter van het college en raad en mede als portefeuillehouder burger-bestuur, communicatie en dienstverlenging om opheldering gevraagd.
FIETSERSBOND, Afd. AMERSFOORT
Ronald en Piet hebben in 2012 een ontmoeting gehad met leden van de werkgroep Amersfoort. De wijze van werken is totaal verschillend. Wel is afgesproken bij zaken die beide afdelingen treffen hierover overleg te hebben en indien nodig gezamenlijk op te trekken.
Tevens zullen we elkaar onderzoeksresultaten en nota’s toesturen.
GEMEENTE
REGULIER OVERLEG
Met de verkeersambtenaren van de gemeente vindt periodiek overleg plaats.
Hier kunnen zowel van de zijde van de gemeente als Fietsersbond allerlei onderwerpen worden ingebracht. Het is een constructief overleg dat in goede sfeer verloopt.
VERKEERSBORDEN
De eerste Leusder Krant in 2012 opende op de voorpagina dat door de voetgangersoversteekplaatsen in de Hamershof Leusden veiliger was geworden. Dit werd niet door de Fietsersbond gedeeld. Bij de oversteekplaatsen waren geen verkeersborden geplaatst dat hier sprake was van voetgangersoversteekplaatsen. En zonder deze borden, ontstaat er juist een zeer onveilige situatie. De voetganger denkt dat hij voorrang heeft en zo ontstaat er een onduidelijke situatie. Nadat dit onder de aandacht van de gemeente was gebracht werden de borden alsnog geplaatst. Maar dat geldt niet alleen voor de Hamershof. Op meer plaatsen is Leusden ontbreken of staan de verkeerde verkeersborden, zoals bij de voetgangersoversteekplaats bij het zorgcentrum ’t Hamersveld naar de Biezenkamp.
ASSCHATTERWEG
Diverse malen is het fietspad langs de Asschatterweg besproken. Dat de meest ideale situatie hier niet gehaald wordt is jammer maar begrijpelijk. De Fietsersbond is blij dat er nu een besluit ligt en er een fietspad komt. Met het ontwerp kan in grote lijnen worden ingestemd. Details, zoals de oplossing bij de Zandbrinkermolen, het verlichtingsplan, de aansluiting bij Laapeerseweg en Postweg moeten nog worden uitgewerkt.
Het eerste deel ligt er nu. We hopen dat het tweede deel in 2013-2014 volgt.
Tevens hopen we dat dan ook het slechte fietspad langs de Asschatterweg binnen de bebouwde kom, waar we al jaren aandacht voor vragen en ook al toezeggingen voor ontvangen hebben, aangepakt wordt.
Andere slechte wegdeksituaties op fietspaden of wegen, waarvoor we eerder al de aandacht vroegen, werden wel verbeterd.
TABAKSTEEG
De verkeerssituatie in Tabaksteeg laat nog veel te wensen over. Automobilisten en fietsers die zich aan de verkeersregels houden kunnen het winkelcentrum niet of nauwelijks bereiken. Ook elders in de wijk is de situatie op sommige plaatsen onduidelijk. Een actiegroep en een groep buurtbewoners uit Tabaksteeg hebben zich tot de Fietsersbond gewend om te zien hoe de situatie kan worden aangepast. Ook het aantal (fiets-)verbindingen tussen Leusden-zuid en Tabaksteeg laat nog te wensen over. Maar het meest zorgen maken we ons over de busbaan. Is de nu aangelegde Hekkerdreef de geplande busbaan ( zou voldoen aan de eisen voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer) waar straks meer dan 100 bussen per dag over moeten?
BIEZENKAMP
In januari heeft de werkgroep besloten het beroep bij de Raad van State tegen het bestemmingspan De Biezenkamp in te trekken. De kosten van deze procedure zijn zo hoog dat, los van de uitslag, de werkgroep aan het begin van het jaar al meer dan 50% van zijn budget voor in ieder geval een jaar kwijt zou zijn.
We vragen ons oprecht af of alle maatregelen die de fietsers in de Biezenkamp negatief hebben getroffen wel nodig waren. Zeker nu het ene na het andere uitstel van de plannen wordt aangekondigd. Veel hiervan was lang tevoren al te voorzien. Jammer dat tijdens de periode van uitstel niet gekeken wordt of ook de maatregelen die de fietser hebben getroffen niet tijdelijk ongedaan kunnen worden gemaakt.
FIETSEN BIJ BUSHALTES
In 2010 hebben wij het college gevraagd de fietsvoorzieningen bij bushaltes te bezien. Deze zijn prachtig aangepakt. Gevolg is dat meer dan voorheen mensen nu met de fiets naar de bushalte komen. Maar aan ons verzoek regelmatig controle op de fietsen en dan vooral de weesfietsen, te houden wenste de gemeente geen medewerking te verlenen.
De gevolgen waren te voorzien. Bij sommige bushaltes stonden na korte tijd al enige maanden meer dan vijf fietswrakken die wel de plaats van anderen innemen. Los van het minder fraaie gezicht kan dit tot gevolg hebben dat mensen minder snel de fiets nemen omdat zij de fiets niet goed kunnen neerzetten. Op 12 september hebben wij het college verzocht hiervoor beleid te ontwikkelen en niet gebruikte fietsen te verwijderen (handhavings-, verwijderingsactie). Nadat wij geen reactie ontvingen, hebben wij op 28 oktober 2012 een herinnering gezonden. Ook op deze brief hebben wij geen antwoord ontvangen. Zoals onder het kopje VAC en CML is vermeld hebben wij ook deze brieven onder de aandacht van de burgemeester gebracht.
De communicatie met de gemeente op dit punt was niet optimaal. Uiteindelijk bleken er in 2012 weesfietsen verwijderd te zijn.
KNOOPPUNT HOEVELAKEN
De plannen rond het knooppunt Hoevelaken zullen ook gevolgen hebben voor Leusden. Zoals het er nu uitziet zal de Driftakkerweg, een veel gebruikte fietsroute van west naar oost v.v. om de stad Amersfoort, voor een deel verdwijnen. Wij kijken of hier een goed alternatief voor in de plaats komt. Samen met de Fietsersbond Amersfoort hebben we ook onze verbazing uitgesproken hoe gemakkelijk Rijkswaterstaat een van de drukste fietsverbindingen tussen Leusden en Amersfoort (Dorresteinseweg) voor meer dan een jaar afsluit. Dit terwijl de spoorlijn en autowegen waar ook aan viaducten gewerkt gewoon open blijven.
Omdat het kruispunt De Hertekop voor het grootste deel buiten de werkzaamheden van Knooppunt Hoevelaken wordt gerealiseerd hebben we over het kruispunt samen met Amersfoort een onderhoud gehad met de projectleider van de provincie. Ook hier is aandacht gevraagd voor de fietser en zijn diverse voorstellen/wensen ingebracht.
Hoewel de details van de aansluiting van de Schutterhoeflaan en directe omgeving op de Arnhemseweg nog onbekend zijn, maken we ons zorgen. We vrezen dat daar een deel van het fietspad tussen Woudenberg/Leusden en Amersfoort zal verdwijnen en ook toegankelijk zal worden voor auto’s
VALLEIKANAAL
In 2012 is het door de Fietsersbond uitgevoerde onderzoek naar de bereikbaarheid en het gebruik van het fietspad langs het Valleikanaal vanaf de A28 tot het eind bij de Broekerweg in Woudenberg afgerond.
Het onderzoeksrapport met aanbevelingen is naar het college gezonden en de raad is gevraagd toe te zien dat er met onze aanbevelingen ook iets gedaan wordt.
Voor het fietspad gelegen binnen de gemeente Woudenberg zijn de aanbevelingen naar de gemeente Woudenberg gezonden. Hoewel wij van de gemeente Woudenberg geen bericht kregen waren al onze aanbevelingen binnen drie weken aangepast/uitgevoerd. Namens alle gebruikers van het fietspad hebben wij onze dank overgebracht aan de gemeente.
Van het college van de gemeente Leusden is bericht ontvangen dat niet al onze aanbevelingen worden overgenomen. De onderbouwing door het college waarom zij bepaalde aanbevelingen niet overneemt zijn onduidelijk of niet sterk. We vrezen zelfs dat sommige punten helemaal geen aandacht meer krijgen.
De aanbevelingen die wel overgenomen zijn, zijn in 2012 niet uitgevoerd.
Op onze vraag wat de raad van ons onderzoek en aanbevelingen vindt en er mee doet, hebben wij geen antwoord ontvangen.
HAMERSVELDSEWEG
Gelijk in 2011 is het in 2012, behalve voor de direct aanwonenden van de Hamersveldseweg, over de voortgang van de noord-zuid verbinding via de Hamersveldseweg stil geweest. Wel zijn er in 2012 nadere onderzoeken uitgevoerd. Volgens de laatste gegevens zal de uitvoering in 2013 plaatsvinden. We blijven de ontwikkelingen wel volgen.
CONTACTADRES
Fietsersbond
Afdeling Leusden
Secretariaat:
Piet van Nimwegen
Hertenhoeve 5
3831 TT Leusden
033 4945833
Email: [email protected]
Site: leusden.fietsersbond.nl
Categorieën